вторник, 8 февруари 2011 г.

Куетцалкоатъл и други подробности за шоколада

Ако случайно не знаете, Куетцалкоатъл е бог на ацтеките. Да не се бърка с Куезоверкоатъл, който също е бог, най- вероятно прототип на Куетцалкоатъл, само дето е плод на творческите пориви на Тери Пратчет от забавната история за Ерик. А случайно да се сещате, коя е Жюлиет Бинош?! Може и да не сте от хората, които помнят имена на актьори, но най- вероятно сте гледали поне един от нейните филми. Сега, ако попитам коя е Джоан Харис и вече със сигурност ще се сетите на къде върви темата и какво е общото между всичко това:) Е, без Ерик, но пък Тери Пратчет ми е много любим и все някъде трябваше да го вметна:) Та, ако успявате да следите накъсаната блуждаеща линия на мисълта ми, то значи: 1) сте невероятно концентрирана личност с отлична обща култура  2)  досетили сте се, че днешната тема ще е за шоколада


И не, за огромно разочарование на шоколадолюбителите, изобщо не съм объркала снимките:) Преди да сте изпаднали в тих ужас и потресени да побързате да затворите страницата, все пак ще ви успокоя и с нещо по- класическо.



Има някаква легенда, която казва че древният богът на ацтеките - Куетцалкоатъл, дал на хората шоколадът. Всъщност най- вероятно от там идва и името му т.е chocolate или от съчетаните xocolat (произнася се [ ʃoˈkolaːtɬ]), което на езикът на ацтеките било означавало горчива напитка. Не мисля, че лингвистичните подробности, около наименованието са чак толкова интересни, но по- скоро ми направи впечатление начина, по който маите и ацтеките са консумирали какаото. Под формата на напитка от стрити какаови зърна, канела и пикантни подправки. Никъде не се споменава за захар, мляко или масло:) Кравата Милка и Мармота са  изобретени доста по- късно.Почти 2000 години какаото има съвсем различна форма на съществуване, включително и като подправка . Сладък или пикантен, в шоколадът има някакво особено магнетично и мистериозно излъчване. Ако сте чели книгата на Шоколад на Джан Харис или сте гледали филмът по нея с Жюлиет Бинош, значи ме разбирате:)
 На вас може и да ви изглежда шокиращо и еретично да използвате какаото като подправка за месо, но това е само защото, когато испанците внасят какаовите зърна през 16 век, решават, че ще облагородят натрапчивият вкус със захар и ванилия. В Латинска Америка все още се съхранява част от духа на Ацтеките и Маите и ако сте ентусиаст, може да разчупите мисленето си и да опитате царевични тортили ароматно свинско и сос Моле:) 


Сосът Моле, по същество съдържа какао, сгъстени домати, чесън и още няколко елементарни подправки. Комбинацията между месо и какао (неподсладено) е просто впечатляваща. Не си го представяйте като пържола полята с течен шоколад:) Просто нямат нищо общо:) Опитайте и ще разберете за какво говоря! Аз направих съвсем малко доза с чисто експериментална цел. Поради големият интерес, който предизвика в семейството, се наложи да си доготвя:) Като имате предвид, че нито аз нито децата сме в категорията силно месоядните, количествата изядено свинско си бяха направо впечатляващи.

Продукти за 4 порции

5 царевични тортили - моите са самоделки от вода, царевично брашно и сол. Има ги готови в Метро
500 гр свинско 
150 гр сладка царевица
2 глави лук
4 скилидки чесън
120 гр доматено пюре
2 с.л неподсладено какао на прах
1/2 ч.л кимион
1 пълна ч.л захар
1 ч.л червен пипер
черен пипер, сол
по желание лют червен пипер

Задушавате свинското в малко мазнина. Когато поомекне и се зачерви, добавяте нарязания лук, какаото, червеният пипер, кимиона, солта и черният пипер. След 5 минути идва ред на доматеното пюре и захарта. Оставяте всичко да се сгъсти около 15 минути и най- накрая добавяте отцедената сладка царевица. След още 10 минути на слаб огън, ястието е готово. Сервира се върху царевична тортила. Може да използвате парче от тортила за декорация.


И все пак, ако се върнем на историята за шоколада през 1875 година швейцарецът Даниел Петерс започва да произвежда първия млечен шоколад. Следващият път, когато сте кисели, уморени и единственото, за което мечтаете е да допълзите до дивана с парченце шоколад, може да му благодарите:)
Не веднъж съм споменавала, че закуските през седмицата са ми голям проблем. Трябва да е нещо, което се прави бързо и се изяжда още по бързо, по възможност на крак, като същевременно е достатъчно калорично и зареждащо с енергия. Номерът с овесените ядки успявам да го пробутам почти 3 от 5-те дни, но после почва недоволно мрънка и умилителни погледи за нещо по- интересно. Хрумна ми, че мога да направя нещо като шоколадов чийзкейк на клечка:)


Продукти

120 шоколад - според вкуса ви може да използвате черен или млечен. Аз ползвах млечен 
80 гр масло
100 гр крема сирене. Не трябва да е много солено, опитайте го предварително.
3 с.л малиново желе
3-4 ситно смлени обикновени бисквити 
20 гр ситно смлени орехи
1 с.л ром

Разтапяте шоколадът и маслото на много слаб огън или водна баня. Добавяте смлените бисквити, орехите, рома и крема сиренето. Разбърквате хубаво всичко и махате от котлона. Добавяте малиновото желе и отново разбърквате хубаво. Оставяте сместа да се охлади и пъхате в хладилника. Аз използвах факта, че навън е -12 и изнесох тенджерата на терасата. Стегна за около 30 минути:) С помощта на лъжица загребвате от сместа и правите топчета с ръце. Моите са големи колкото топче за тенис на маса. Отново оставяте да стегнат. От тук натам вече е волна програма - може да ги залеете с разтопен шоколад, както направих аз. Ако нямате време или не сте такъв ентусиаст, спокойно може да оваляте топчетата в шоколадови пръчици, натрошени бисквити, счукани ядки или каквото друго ви хрумне. Прибирате в хладилника до сутринта. Преди тръгване може да връчите на отрочето по едно топче, забодено на клечка, във всяка ръка:)


Само за информация, на хората, които ги вълнува снимането на храна. Ако сте се сблъсквали с шоколада, значи сте наясно, че е доста придирчив за снимки, особено на светъл фон. Трябва да е добре осветен и ако източникът на светлина е само един, отражателят е направо задължителен и в много случаи недостатъчен. Тези топчета се нуждаеха от концентрирана светлина точно в сенките и само в шоколада. Установих, че няколко малки огледала под подходящ ъгъл вършат невероятно добра работа.





 
 

|

22 коментара:

  1. Леле, направо ми застърга корема при вида на тези вкусотии! Признавам, че не ми е идвало на ум да ползвам какаото като подправка за месо, но идеята звучи интересно и вкусно. Определено ще се пробва, а шоколадовия чийзкейк на клечка - е на това и аз не мога да устоя, да не говорим за отрочето, то ще е във възторг.
    Поздрави! :-) Лека и спокойна нощ!
    И приятна и спорна седмица! :-)))

    ОтговорИзтриване
  2. Това е идея!Какаото - подправка при готвене.
    Ще пробвам рецептата ти и даже мисля да пробвам и съчетание сушени домати - какао :)

    ОтговорИзтриване
  3. Въпросът сега е да реша коя рецепта да приготвя първо - и двете изглеждат изкусително. Май шоколадът ще победи. Пък и комбинацията с крема-сирене... сигурна съм, че е нещо много, много вкусно.

    ОтговорИзтриване
  4. Куетц..Куезов..аа..преплете ми се клавиатурата;)))

    Не мога да не кажа едно "уау" на снимката.Ако игнорирам клечките, все едно гледам да вали шоколадова градушка:)))А сосът непременно ще опитам. Когато пробвах еленско със сос от боровинки и пак се слагаше малко натурален черен шоколад, съществата в къщи изгризаха чиниите;)Вероятно Моле е също толкова вкусен:)
    Благодаря за предложението,Лулу.

    пп-страашна снимка!!Браво!

    ОтговорИзтриване
  5. Лулу, отдавна се изкушавам от добаването на шоколад към ястия с месо!
    Благодаря за споделеното, което непременно ще опитам / тези дни гледах в био магазин какаови зърна /
    Що се отнася до Джоан Харис от нейните книги често ухае и на шоколад, и на къпииново вино, или на портокал :)
    Поздрави и уханна седмица!

    ОтговорИзтриване
  6. Ха, какао и пържола - съвсем нетрадиционно, затова пък интригуващо :)
    Усещам, че тук царевичните питки ще са ми проблеми - нищо като тесто не ми се пипа напоследък. Но останалото н еще подмина равнодушно.
    Чудесна идея, Лулу!

    ОтговорИзтриване
  7. кЕтцалкоатл, в испанския que, qui се четат като "ке" "ки":-)
    В много кухни какаото се използва за солени ястия, хич не е абсурдно, придава много приятен вкус:-) поздрави!

    ОтговорИзтриване
  8. Вкусно и красиво е при теб, Руми! Истински рай за всички сетива...

    ОтговорИзтриване
  9. ох... Лулу пак преглъщам ако не ми беше толкова лошо,веднага щях да се заема да готвя ,аз също не ям много месо но това изглежда простооооо мммм

    ОтговорИзтриване
  10. Малко необичайна за мен комбинация на како с месо, но пък снимките са толкова апетитни, че слагам рецептата в to do списъка, а шоколадовите топчета са абсолютни подстрекатели за нарушаване на всякаква диета! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  11. Е, Лулу, за първи път оставам без думи, а съм си приказливо същество всъщност.
    Все пак ще се опитам да кажа нещо, ама отзад напред:
    1. Съвета за снимките е добре дошъл, защото и аз разбрах, че снимането на шоколад си е баш трудна работа, както и на всяка храна, което е с тъмно кафяв цвят. Затова много благодаря.
    2. Идеята за чийзкейк на клечка е повече от великолепна (как само ти хрумват подобни оригинални и нестандартни идеи, отдават ти се просто :))
    3. За свинското със сос моле вече наистина не ми останаха думи, освен една - страхотно, ще се пробва непременно
    Поздрав и пожелание за по-малко уморителна седмица :)

    ОтговорИзтриване
  12. Ох, и двете нещица ми допадат страшно, но в манджичката ми останаха очите, признавам :))
    Хубав ден :)

    ОтговорИзтриване
  13. Лулу, страшна си! :) Грабвам по парче и от двете :). Харесвам комбинация на какао с месо (май най-екзотичното място, където съм слагала какао досега е една говежда яхния).
    Поздрави и хубава седмица!

    ОтговорИзтриване
  14. Опитвала съм месо в комбинация с какао, харесва ми. Живо ме интересува съотноешението на продуктите в тортилите, ще го споделиш ли?

    ОтговорИзтриване
  15. Великолепие, Руми -
    идеи, снимки и представяне.
    Благодаря,
    поздрав и много усмивки, Диана

    ОтговорИзтриване
  16. И двете са страшни!!! Ентусиазмът, с който правиш нещата е силно заразен, да знаеш :))), само като отворя блога ти и веднага ме хваща! Прекрасно е!

    ОтговорИзтриване
  17. Лулу, взима ми ума това твое предложение :) всеки път като го погледна!! Адски вкусно ми звучи!!! И с тия божествени снимки... Как да не пожелае човек една чинийчица от тая манджичка - пред себе си - веднага??? И после от шоколадовите вкусотийки на клечка.. :) или първо тях...

    ОтговорИзтриване
  18. Que plato más bello,un estofado como lo llamamos acá,,me encanta la rama de orégano en el plato, ,una maravilla.bendiciones por tus recetas y tu blog ,abrazos y cariños.

    ОтговорИзтриване
  19. Да, ето това вече е наистина класика! И не само като рецепта, а и като изпълнение и презентация, а екзотичния дъх на далечното пък те кара да запретнеш веднага ръкави.
    Респект Лулу!
    А за имената не се притеснявай. Обикновено ги забравям още преди да съм ги прочел до края защото винаги ми е било много по-важно съдържанието или казано между хоби-готвачи, вкуса на това което слагам в устата. :)
    И още веднъж: Браво и едно огромно благодаря Руми! Просто великолепно!

    ОтговорИзтриване
  20. Тази седмица беше някакъв малък ужас и чак сега успявам да отговоря:) Благодаря на всички за коментарите. Честно казано българският вкус е малко по- традиционен и не очаквах, че идеята за солено ястие с какао, ще бъде възприета толкова радушно:)
    LaMartinia, благодаря за уточнението. За огромно съжаление испанският ми е много примитивен, така че материалите които четох бяха основно на английски. По отношение на българския спелинг, просто отворих нета и потърсих как хората са написали името на кирилица:)

    ОтговорИзтриване

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...